Fundació Chökyi Ö

Do not dwell in the past, do not dream of the future, concentrate the mind on the present moment.

Dharma Chakra

Buddha

Lama Khenpo Ngedön

Lama Khenpo Ngedön (1969).

D'origen tibetà, de molt jove es desplaça a Índia on obté el títol de Khenpo, equivalent a "Doctor en Filosofia Budista", i imparteix ensenyaments en el Karmapa Internacional Buddhist Institute, de Nova Delhi, i en el Shri Diwakar Buddhist Academy Research, de Kalimpong.

Sense deixar de viatjar i impartir ensenyaments per Àsia, Amèrica i Europa sobre la filosofia budista més profunda i especialment sobre la pràctica de la meditació, la qual constitueix el centre de les mateixes, fa més de quinze anys s'instal·la a Espanya, on funda el 2012 l'Associació Amistat en Harmonia a la ciutat de Màlaga, i el 2015 la Fundació Chökyi Ö, centre de recessos i ensenyaments budista, a Vallfogona del Ripollès (Girona), Catalunya.

A més d'impartir ensenyaments i tallers de meditació en escoles, col·legis, universitats, centres de salut, institucions penitenciàries, i altres entitats públiques i privades, de manera periòdica i no periòdica, desenvolupa activitats de protecció mediambiental, dirigeix retirs de meditació i escriu llibres i articles.

Ensenyaments avançats impartits a l'Índia

Un cop completats els seus estudis, va ensenyar durant sis anys en el Karmapa International Buddhist Institute (KIBI), a Nova Delhi (Índia), i durant aproximadament tres anys a l'Institut Shri Diwakar Vihara d'Investigació Budista i Centre d'Aprenentatge a Kalimpong (Índia).

Actualment imparteix ensenyaments a l'Índia a:

• High Buddhist Institute (Shedra o Universitat budista)

• Karmapa International Buddhist Institute, KIBI. www.kibsociety.org
  • Ensenyaments a la resta del món

El 1.999 va començar a transmetre els seus coneixements per tot el món: Àsia, Amèrica Llatina i especialment per Europa, on dóna cursos sobre els temes més profunds de la filosofia budista en els seus principals Centres de Dharma dedicats a la seva preservació. També els dóna en Centres de Retirs de llarga durada, la qual cosa el fa un gran coneixedor de les diferents tradicions a Occident. Ensenya regularment en Centres d’Espanya, Itàlia, França, Alemanya, etc. i en altres països on és convidat.

Visió

Pel Lama Khenpo Ngedön, la intenció d’aconseguir un món millor i una societat pacífica es resumeix en la posada en pràctica de tres elements claus: el primer d’ells és la comprensió de la visió correcta del sorgiment interdependent; el segon, el mètode de la meditació espiritual; i el tercer, la pràctica de la no-violència, l’ètica humanista i la compassió, així com el coneixement i el respecte de l’origen valuós de tots els éssers humans i de la seva bondat bàsica.

Com que tota l’existència té un sorgiment interdependent, la resta de les nostres qualitats com l’amor, la compassió, el respecte, la capacitat de compartir i de cuidar als altres, l’harmonia, la pau i la saviesa, totes elles, s’adquireixen naturalment.

Amb aquesta comprensió, podem tenir la gran confiança de que un futur pacífic i sa és realment possible. Per aquestes raons, no fa esment a les diferències entre religions o nacions, que considera una elecció personal, i manté un gran respecte a tota diversitat i tradició humana.

Viu amb simplicitat, silenci i serenitat. Ensenya per compartir el coneixement de milers d’anys a l’Himàlaia amb la nostra societat moderna, amb un únic objectiu: fer el bé, en tots els llocs i en tot moment.

Lama Khenpo Ngedön desenvolupa les seves activitats en centres de salut, col·legis, presó provincial i altres institucions, on ensenya el mètode de la meditació i la importància de l'ètica humanista, per a una vida en harmonia amb un mateix, amb els altres, amb el medi ambient i amb els animals.