Lama Khenpo Ngedön

Lama Khenpo Ngedön (1969).

D'origen tibetà, de molt jove es desplaça a Índia on obté el títol de Khenpo, equivalent a "Doctor en Filosofia Budista", i imparteix ensenyaments en el Karmapa Internacional Buddhist Institute, de Nova Delhi, i en el Shri Diwakar Buddhist Academy Research, de Kalimpong.

Sense deixar de viatjar i impartir ensenyaments per Àsia, Amèrica i Europa sobre la filosofia budista més profunda i especialment sobre la pràctica de la meditació, la qual constitueix el centre de les mateixes, fa més de quinze anys s'instal·la a Espanya, on funda el 2012 l'Associació Amistat en Harmonia a la ciutat de Màlaga, i el 2015 la Fundació Chökyi Ö, centre de recessos i ensenyaments budista, a Vallfogona del Ripollès (Girona), Catalunya.

A més d'impartir ensenyaments i tallers de meditació en escoles, col·legis, universitats, centres de salut, institucions penitenciàries, i altres entitats públiques i privades, de manera periòdica i no periòdica, desenvolupa activitats de protecció mediambiental, dirigeix retirs de meditació i escriu llibres i articles.

Ensenyaments avançats impartits a l'Índia

Un cop completats els seus estudis, va ensenyar durant sis anys en el Karmapa International Buddhist Institute (KIBI), a Nova Delhi (Índia), i durant aproximadament tres anys a l'Institut Shri Diwakar Vihara d'Investigació Budista i Centre d'Aprenentatge a Kalimpong (Índia).

Actualment imparteix ensenyaments a l'Índia a:

• High Buddhist Institute (Shedra o Universitat budista)

• Karmapa International Buddhist Institute, KIBI. www.kibsociety.org
  • Ensenyaments a la resta del món

El 1.999 va començar a transmetre els seus coneixements per tot el món: Àsia, Amèrica Llatina i especialment per Europa, on dóna cursos sobre els temes més profunds de la filosofia budista en els seus principals Centres de Dharma dedicats a la seva preservació. També els dóna en Centres de Retirs de llarga durada, la qual cosa el fa un gran coneixedor de les diferents tradicions a Occident. Ensenya regularment en Centres d’Espanya, Itàlia, França, Alemanya, etc. i en altres països on és convidat.

Visió

Pel Lama Khenpo Ngedön, la intenció d’aconseguir un món millor i una societat pacífica es resumeix en la posada en pràctica de tres elements claus: el primer d’ells és la comprensió de la visió correcta del sorgiment interdependent; el segon, el mètode de la meditació espiritual; i el tercer, la pràctica de la no-violència, l’ètica humanista i la compassió, així com el coneixement i el respecte de l’origen valuós de tots els éssers humans i de la seva bondat bàsica.

Com que tota l’existència té un sorgiment interdependent, la resta de les nostres qualitats com l’amor, la compassió, el respecte, la capacitat de compartir i de cuidar als altres, l’harmonia, la pau i la saviesa, totes elles, s’adquireixen naturalment.

Amb aquesta comprensió, podem tenir la gran confiança de que un futur pacífic i sa és realment possible. Per aquestes raons, no fa esment a les diferències entre religions o nacions, que considera una elecció personal, i manté un gran respecte a tota diversitat i tradició humana.

Viu amb simplicitat, silenci i serenitat. Ensenya per compartir el coneixement de milers d’anys a l’Himàlaia amb la nostra societat moderna, amb un únic objectiu: fer el bé, en tots els llocs i en tot moment.

Lama Khenpo Ngedön desenvolupa les seves activitats en centres de salut, col·legis, presó provincial i altres institucions, on ensenya el mètode de la meditació i la importància de l'ètica humanista, per a una vida en harmonia amb un mateix, amb els altres, amb el medi ambient i amb els animals.