Com gestionar el defecte de les emocions pertorbadores com ira i zel

Com gestionar el defecte de les emocions pertorbadores, com la ira i la gelosia, i com treballar amb elles?

S’impartirà aquest curs els dies 05 i 06 de juny 2021

Ensenyaments online amb l’aplicació Zoom.

Ens hem de considerar com a treballadors de la ment i acostumar-nos a la pràctica diària. Hem de cultivar la meditació (bhavana) i desenvolupar la familiarització. Això significa donar "bones lliçons" a la nostra ment, ja que sols així estarà lleta i sabrà com treballar quan sorgeixi una emoció com la ira o l’enfadament.

Si ens manca aquest entrenament, quan sorgeixi l’emoció, necessitarem l’ajuda d’algú o d’alguna cosa. No sabrem treballar amb ella i en aquest moment ens serà molt difícil. És molt millor ensenyar a la nostra ment a controlar-se. Les emocions pertorbadores fan mal als altres però, fonamentalment, també a nosaltres. Quan ens passa alguna cosa, la nostra manera d’actuar, tant si tenim poder sobre allò que succeeix o no, és reaccionar per prendre el control de la situació, dominar o derrotar el suposat adversari. És d’aquí on surt la ira i la agressivitat.

Pensem que actuar així és beneficiós per nosaltres tot i ser el contrari. En el moment en què sorgeix l’enfadament, la ira o qualsevol emoció pertorbadora a la nostra ment, els primers danyats som nosaltres mateixos, ja que aquestes emocions ens treuen la pau. Així doncs, encara que creiem que la ira o les accions agressives danyen en primer lloc als altres i ens beneficien a nosaltres, és tot el contrari: ens danyen a nosaltres i llavors danyen als altres. És justament en el moment de l’inici de l’emoció quan tenim la oportunitat i la capacitat de controlar-la, de treballar amb ella, de no permetre que continuï d’enfrontar-nos a ella amb força i apartar-la de nosaltres.

Molta gent d’avui en dia pensa que si aconsegueix una determinada cosa serà feliç, però una vegada ho ha aconseguit pensa que no és suficient, que no és el que volia de veritat i objectiu rere objectiu. D’aquesta manera la vida s’escapa amb una atabalament absurd. Una vida plena d’estrès, d’emocions pertorbadores, creant tota classe d’accions negatives que l’únic que fan és portar més problemes, desconfiança, conflictes i mala qualitat de vida. AL final de tot això, en algun moment, sentim una sensació de fred, buidor i, potser, de penediment.

Molts vivim en una zona de confort extern com mai abans s’ha viscut en la història de la humanitat. Tanmateix, la majoria de les persones no saben què és la felicitat en un sentit profund i, d’aquesta manera, porten a terme tot tipus d’actes perjudicials i parlen sense respectar els altres. Per ells, la felicitat és només el gaudi sensorial, com pot ser el fet de menjar "menjar-basura". Potser aquest tipus de comestibles tenen un sabor deliciós quan es mengen i la gent creu que això els dona felicitat, però es tracta d’una felicitat temporal i no saben fins a quin punt estan destruint la seva salut.

Així és la nostra vida, la vida que hem creat, encara que no sapiguem el que volem: una vida que no és natural. La clau per tractar aquests problemes és simplement intentar no pensar una i altre vegada en les coses negatives que els altres diuen de nosaltres, no donar voltes a les coses, no seguir preguntant-nos contínuament per què algú ha dit alguna cosa, evitar dur amb nosaltres aquest tipus de pensaments, detenir aquest incessant rumiar, i intentar, de tant en tant, està aquí i ara en el moment present. Aquí és on comença la meditació.

Tothom és benvingut!

Horari: dissabte i diumenge de 17 :00 a 19:00