Per aquells que busquen el Nirvana o la Il·luminació, aquest és el camí per començar el viatge i aquestes son les pràctiques que s’haurien de fer en cada un dels camins. Es mostren els detalls a continuació:
1 El camí de l’acumulació (sànscrit, saṃbhāra-mārga; Tibetà (Wylie), tshogs lam): a) Les persones que emprenen aquest camí posseeixen un fort desig de superar el patiment propi i aliè. b) També renuncien als desitjos mundans impregnats de patiment. 2 El camí de la preparació o aplicació(sànscrit, prayoga-mārga; Tibetà (Wylie), sbyorlam). Les persones en aquest camí: a) Comencen a practicar la meditació b) Tenen un coneixement analític de la vacuïtat 3 El camí de la visió (sànscrit, darśana-mārga; Tibetà (Wylie), mthong lam). Les persones en aquest camí: a) Practiquen la concentració meditativa profunda de la naturalesa de la realitat b) Realitzen la vacuïtat de la realitat 4 El camí de la meditació (sànscrit, bhāvanā-mārga, Tibetà (Wylie), sgom lam). Las persones en aquest camí es purifiquen a elles mateixes i acumulen mèrits. 5 El camí de no més aprenentatge (sànscrit, aśaikṣā-mārga; Tibetà (Wylie), mi slob pa’i lam, o bé thar phyin pa’i lam). Las persones en aquest camí s’han purificat completament.
A continuació s’enumeraran les pràctiques: I. En el camí de l’acumulació, un hauria de practicar: a) Les quatre aplicacions de l’atenció mental: Satipatthana. b) Els quatre esforços suprems: Sammappadhana c) Els quatre suports dels poders miraculosos: Iddhipada II. En el camí de l’aplicació o de la preparació s’hauria de practicar: a) Les cinc facultats: Indriya b) Els cinc poders: Bala III. En el camí de la visió s’hauria de practicar: Els set factors de la il·luminació: Bojjhanga IV. En el camí de la meditació un hauria de practicar: Els vuit factors del Noble Òctuple Sender: Ariyo atthangiko maggo.
Els Trenta Set Factors de la Il·luminació
Bodhipakkhiya Dhamma A. Els Quatre Fonaments de la Plena Atenció- Satipatthana 1. La plena Atenció al cos -Sati 2. La plena Atenció a les sensacions -Sati 3. La plena Atenció a la ment -Sati 4. La plena Atenció als fenòmens -Sati B. Els Quatre Esforços Suprems-Sammappadhana 1. Esforç perquè no sorgeixin estats insans - Viriya 2. Esforç per l’abandonament dels estats insans - Viriya 3. Esforç pel sorgiment dels estats saludables - Viriya 4. Esforç pel sosteniment dels estats saludables – Viriya C. Els Quatre Suports dels Poders Miraculosos - Iddhipada 1. L’Aspiració - Chanda 2. L’Energia -Viriya 3. L’Atenció - Citta 4. El Discerniment - Vimamsa / Panna D. Les Cinc Facultats-Indriya 1. La Fe -Saddha 2. L’Energa - Viriya 3. La Plena Atenció - Sati 4. La Concentració meditativa - Ekagatta 5. La Saviesa - Panna E. Los Cinco poderes: Bala 1. Fe - Desig 2. Energia - Lassitud 3. Plena Atenció - Negligència 4. Concentració - Inquietud 5. Saviesa - Engany Per reprimir i infondre fermesa davant les dificultats i obstacles F. Els Set Factors de la Il·luminació, Bojjhanga 1. La Plena Atenció - Sati 2. El Discerniment Dhamma vicaya/Panna 3. L’Energia - Viriya 4. El Goig - Piti 5. La Tranquilitat- Passaddhi 6. La Concentració - Ekagatta 7. L’Equanimitat - Upekkha G. Els Vuit Factors del Noble Òctuple Sender - Ariyo atthangiko maggo 1. La Comprensió correcta - Panna 2. La Intenció correcta - Vitakka 3. Parla correcta - Samma vacca 4. L’Acció correcta - Samma kammanta 5. El Mode de vida correcte - Samma ajiva
6. L’esforç correcte - Viriya 7. L’Atenció correcta - Sati 8. La Concentració correcta - Ekagatta Durant el curs s’explicaran més detalls Gràcies a totes i tots. K Ngedön